Вземат книжка при удар в завой“, съобщава в. „24 часа“.

Сутринта четох тази публикация, но сега намерих време да изразя мнение по темата. А мнението ми изобщо не е „любезно“ по отношение на „красивия ум“, който е генерирал толкова много глупости на единица дума, пишейки документа, претенциозно озаглавен „Визия “Нула жертви” и смело одобрен от правителството.

Сигурно няма по-често променян закон от Закона за движение по пътищата – 81 поправки и допълнения за 20 години[1], т.е. средно по 4 пъти годишно нещо в закона се изменя и допълва. Въпросът е защо след толкова много промени и кръпки войната по пътищата продължава да съществува, че и да ескалира. Дали пък отговорът не се крие именно в многобройните и чести промени?! Например, ние, идиотите, дето сме взели книжки преди 20 и кусур години, със сигурност не познаваме актуалното законодателство по темата, но и да го познаваме, надали ще ни даде съществено знание (да не говорим за умения), полезно за по-безопасното ни придвижване. И дали знанията и уменията ни имат изобщо някакво значение, след като нямаме никаква гаранция, че няма да налетим на някой с купена или взета „оня ден“ книжка, който няма нужните знания и умения, но пък притежава доволно много самочувствие и наглост на пътя?!

Като казах „да налетят“, тутакси се сещам за новата гениална идея на МВР при произшествие в завой да се отнема книжката… Питам какво се случва, ако някой идиот е решил да спре в завой или да кара като идиот и аз налетя на него. Идвам отзад и това ме прави „по дефолт“ виновна. Резултат – взимат ми книжката! Прекрасно! Не се сещам за по-добър начин да се преборим с войната по пътищата. Нямам никакво съмнение, че това го е генерирал някой мозъчен капацитет от МВР, защото там са най-големите „мозъци“ в държавата 😊 Само не разбрах защо уменията да се кара по прав път и тези за шофиране в завои биват така контрастно разграничавани – ако някой не може да кара в завои, повече от сигурно е, че не може да кара и на права отсечка. Ако не познаваш правилата за движение по пътищата и нямаш нужните умения, каква е разликата дали ще си неадекватен в завой, или извън него?

Друга прекрасна идея е да се намалят максимално разрешените скорости в градски условия и по първокласни пътища. Уникална дълбочина на мисълта съзирам тук. А дали мислителят, генерирал тази впечатляващо иновативна мярка, си дава сметка, че шофирането с неадекватна на пътните условия и възможностите на съвременните автомобили НИСКА скорост е точно толкова опасна за пътната безопасност, колкото и неадекватно ВИСОКАТА скорост? Всеки с малко повечко стаж зад волана знае, че да налетиш на някой неадекватник, каращ (особено в завой) с 30 км/ч, при положение че пътят позволява да се движиш с 60-80 км/ч, е изключително неприятна и опасна ситуация.

Разбират ли авторите на идеята за ограничения от 30 км/ч, че по никакъв начин не работят за подобряване на безопасността на придвижване, а тъкмо обратното? Да не говорим, че това ще доведе до задръствания, работа на автомобилите на място, а това има съответните последици по отношение на чистотата на въздуха.

Признавам, че не съм чела целия МВР-документ, а се доверявам на публикацията във вестника, но все пак оставам с впечатлението, че отново се прехвърля проблемът от болната глава към здравата. Защото по-лесно е да накажат шофьорите, никой от които не е застрахован от грешки и проблеми на пътя, вместо да се предприемат наистина адекватни превантивни мерки.

А мерките трябва да се прилагат в няколко основни посоки:

  1. Пълноценно обучение на водачите на МПС;
  2. Качествено пътно строителство;
  3. Качествена маркировка и адекватна организация на движението (вкл. пътни знаци);
  4. Ефективен контрол (не висене зад храстите в очакване на почерпка).

Защо беше премахнат т.нар. полигон от подготовката на шофьорите?

Защо бяха намалени часовете за кормуване (вкл. градско и извънградско)?

Защо листовките бяха така ужасно усложнени, че кандидат-шофьорите са принудени да зазубрят някакви безумни казуси, вместо реално да разберат и усвоят базовите правила за движение?

Защо почти всеки кандидат-шофьор (че и действащи такива) се затруднява да разбере знаците на регулировчика, например?

Защо в обучението за управление на МПС не се включи модул за етика на пътя?

Защо е толкова занижен контролът и санкционната дейност по отношение на пешеходците, които също имат своите отговорности по същия този Закон за движение по пътищата?

Мога да продължа със „Защо?“, но не знам колко има смисъл да го правя…

Казано накратко, потресена съм от поредното умотворение по темата „безопасност на движението“. Отново някой е решил да отчита дейност и да свири на популистката струна. И отново, вместо да изпишем вежди, ще извадим очи (и ще напълним полицейски джобове!).

А най-голямото безобразие в случая е, че отново се упражняват на нормотворчество на наш гръб, уж в наша полза, но… не би!


[1] ЗАКОН ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА, в сила от 01.09.1999 г.:

  1. изм. ДВ. бр.1 от 4 Януари 2000г., 
  2. изм. ДВ. бр.43 от 26 Април 2002г., 
  3. изм. ДВ. бр.76 от 6 Август 2002г., 
  4. доп. ДВ. бр.16 от 18 Февруари 2003г., 
  5. доп. ДВ. бр.22 от 11 Март 2003г., 
  6. изм. ДВ. бр.6 от 23 Януари 2004г., 
  7. изм. ДВ. бр.70 от 10 Август 2004г., 
  8. изм. ДВ. бр.85 от 28 Септември 2004г., 
  9. изм. ДВ. бр.115 от 30 Декември 2004г., 
  10. изм. ДВ. бр.79 от 4 Октомври 2005г., 
  11. изм. ДВ. бр.92 от 18 Ноември 2005г., 
  12. изм. ДВ. бр.99 от 9 Декември 2005г., 
  13. изм. ДВ. бр.102 от 20 Декември 2005г., 
  14. изм. ДВ. бр.103 от 23 Декември 2005г., 
  15. изм. ДВ. бр.105 от 29 Декември 2005г., 
  16. изм. ДВ. бр.30 от 11 Април 2006г., 
  17. изм. ДВ. бр.34 от 25 Април 2006г., 
  18. изм. ДВ. бр.61 от 28 Юли 2006г., 
  19. изм. ДВ. бр.64 от 8 Август 2006г., 
  20. изм. ДВ. бр.82 от 10 Октомври 2006г., 
  21. изм. ДВ. бр.85 от 20 Октомври 2006г., 
  22. изм. ДВ. бр.102 от 19 Декември 2006г., 
  23. изм. ДВ. бр.22 от 13 Март 2007г., 
  24. изм. ДВ. бр.51 от 26 Юни 2007г., 
  25. изм. ДВ. бр.97 от 23 Ноември 2007г., 
  26. изм. ДВ. бр.109 от 20 Декември 2007г., 
  27. изм. ДВ. бр.36 от 4 Април 2008г., 
  28. изм. ДВ. бр.43 от 29 Април 2008г., 
  29. изм. ДВ. бр.69 от 5 Август 2008г., 
  30. изм. ДВ. бр.88 от 10 Октомври 2008г., 
  31. изм. ДВ. бр.102 от 28 Ноември 2008г., 
  32. изм. ДВ. бр.74 от 15 Септември 2009г., 
  33. изм. ДВ. бр.75 от 18 Септември 2009г., 
  34. изм. ДВ. бр.82 от 16 Октомври 2009г., 
  35. изм. ДВ. бр.93 от 24 Ноември 2009г., 
  36. изм. ДВ. бр.54 от 16 Юли 2010г., 
  37. изм. ДВ. бр.98 от 14 Декември 2010г., 
  38. изм. ДВ. бр.100 от 21 Декември 2010г., 
  39. изм. ДВ. бр.10 от 1 Февруари 2011г., 
  40. изм. ДВ. бр.19 от 8 Март 2011г., 
  41. изм. ДВ. бр.39 от 20 Май 2011г., 
  42. изм. ДВ. бр.48 от 24 Юни 2011г., 
  43. изм. ДВ. бр.20 от 9 Март 2012г., 
  44. изм. и доп. ДВ. бр.47 от 22 Юни 2012г., 
  45. изм. ДВ. бр.53 от 13 Юли 2012г., 
  46. изм. ДВ. бр.54 от 17 Юли 2012г., 
  47. изм. и доп. ДВ. бр.60 от 7 Август 2012г., 
  48. изм. и доп. ДВ. бр.75 от 2 Октомври 2012г., 
  49. доп. ДВ. бр.15 от 15 Февруари 2013г., 
  50. изм. ДВ. бр.68 от 2 Август 2013г., 
  51. изм. и доп. ДВ. бр.53 от 27 Юни 2014г., 
  52. изм. ДВ. бр.107 от 24 Декември 2014г., 
  53. изм. ДВ. бр.14 от 20 Февруари 2015г., 
  54. изм. и доп. ДВ. бр.19 от 13 Март 2015г., 
  55. изм. и доп. ДВ. бр.37 от 22 Май 2015г., 
  56. изм. ДВ. бр.79 от 13 Октомври 2015г., 
  57. доп. ДВ. бр.92 от 27 Ноември 2015г., 
  58. изм. ДВ. бр.95 от 8 Декември 2015г., 
  59. изм. и доп. ДВ. бр.101 от 22 Декември 2015г., 
  60. изм. ДВ. бр.102 от 29 Декември 2015г., 
  61. изм. ДВ. бр.13 от 16 Февруари 2016г., 
  62. изм. ДВ. бр.50 от 1 Юли 2016г., 
  63. изм. и доп. ДВ. бр.81 от 14 Октомври 2016г., 
  64. доп. ДВ. бр.86 от 1 Ноември 2016г., 
  65. изм. ДВ. бр.98 от 9 Декември 2016г., 
  66. изм. и доп. ДВ. бр.101 от 20 Декември 2016г., 
  67. изм. и доп. ДВ. бр.9 от 26 Януари 2017г., 
  68. изм. и доп. ДВ. бр.11 от 31 Януари 2017г., 
  69. изм. ДВ. бр.54 от 5 Юли 2017г., 
  70. изм. ДВ. бр.58 от 18 Юли 2017г., 
  71. изм. и доп. ДВ. бр.77 от 26 Септември 2017г., 
  72. изм. и доп. ДВ. бр.97 от 5 Декември 2017г., 
  73. изм. и доп. ДВ. бр.2 от 3 Януари 2018г., 
  74. доп. ДВ. бр.7 от 19 Януари 2018г., 
  75. изм. ДВ. бр.17 от 23 Февруари 2018г., 
  76. доп. ДВ. бр.55 от 3 Юли 2018г., 
  77. изм. ДВ. бр.59 от 17 Юли 2018г., 
  78. доп. ДВ. бр.62 от 27 Юли 2018г., 
  79. доп. ДВ. бр.77 от 18 Септември 2018г., 
  80. изм. ДВ. бр.86 от 18 Октомври 2018г., 
  81. изм. и доп. ДВ. бр.105 от 18 Декември 2018г.
Translate »