Вместо да либерализира въведената преди 5 години тотална забрана за тютюнопушене, Министерството на здравеопазването (МЗ) предлага разширяване на забраната, без да е ясно на какъв анализ и оценка се основават въпросните предложения.
Понеже МЗ не можело да се пребори с нарушаването на действащата забрана за тютюнопушене, решило в обхвата й да бъдат включени и наргилетата, да разшири кръга на контролните органи и да въведе нова санкция – спиране от експлоатацията на обект за определен срок.
Според експертите на здравното министерство новата санкционна мярка (затваряне на заведения) „ще окаже необходимото възпиращо и възпитаващо въздействие и ще мотивира собствениците да не допускат пушене в стопанисваните от тях обекти“. Дали чиновниците в МЗ, освен за наказания са чували нещо и за стимули? Очевидно, в главата на българския чиновник има само идеи за тояги, но не и за моркови!
Ако чиновниците в МЗ си бяха направили труда да извършат една качествена последваща оценка на въздействието[1] на въведената преди 5 години тотална забрана за тютюнопушене, вероятно щяха да установят, че законът е практически неприложим, а е такъв, тъй като беше въведен:
- при липса на обществен консенсус,
- на база фундаментални лъжи, представени като реални факти,
- без да отчита националните традиции и народопсихология,
- надхвърляйки европейските изисквания и практика.
Истината е, че тоталната забрана за тютюнопушене не доведе до реално ограничаване на този вреден порок. Напротив, консумацията на тютюневи изделия расте. Освен това, ако до преди забраната все пак имаше ясно регламентирани места за пушачи и непушачи, то към днешна дата в огромна част от заведенията се пуши, а от това страдат преди всичко непушачите – просто те изгубиха гарантираните си места, чисти от тютюнев дим!
Редно е законодателят действително да гарантира правото на непушачите на чист въздух, което не трябва да е за сметка на правото на пушачите да изберат „своето“ място. Изкуственото разделение на гражданите трябва да бъде прекратено!
Либерализацията на режима за тютюнопушене НЕ МОЖЕ да навреди на никого, тъй като посещението на заведение не е принудителна мярка, а въпрос на лично информирано решение на всеки един клиент.
В същото време, запазването на режима в сегашния му вид НЯМА И ДА ПОМОГНЕ на никой, защото:
- Децата продължават да пушат необезпокоявани пред училищата!
- В заведенията масово се пуши, а за това се плаща (Но не на държавата!);
- В обществените сгради масово се пуши. Дори в парламента се пуши!
- Празниците се празнуват в съседни на нас държави, които генерират приходи за наша сметка;
- Нелегалните цигари се продават необезпокоявано по пазарите на България и правят едни хора много, много богати;
- Броят на пушачите нараства ежегодно, а държавата увеличава бюджетните си приходи от акцизи.
От МЗ признават, че при тях постъпват множество жалби и сигнали на граждани, които съобщават, че забраната за тютюнопушене на закрити обществени места системно се нарушава. Ти да видиш, ти да видиш… А дали МЗ се замисля на какво се дължи това неспазване на забраната? Дали пък, ако беше въведен по-умерен режим и бяха оставени обособени места за пушене, нямаше всеки да си знае мястото и дали тогава нямаше хората да спазват забраната?!
Няма да спра да повтарям, че НЯМА ПО-ЛОШ ЗАКОН ОТ НЕПРИЛОЖИМИЯ И НЕСПАЗВАНИЯ ЗАКОН! Стои въпросът с всички проблеми в здравеопазването ли се справи МЗ, че се захвана да прави още по-неприложим неприложимия закон.
[1] Закон за нормативните актове: Чл. 18б. (Нов – ДВ, бр. 34 от 2016 г., в сила от 04.11.2016 г.) (1) Резултатите от прилагането на нормативен акт се проверяват чрез последваща оценка на въздействието. (2) Въз основа на проверката, ако е необходимо, се предлага отмяна, изменение или допълнение на нормативния акт.
вж. Забраните за тютюнопушене в света (по държави)