„Дестинация – втора категория“. Така най-кратко може да бъде определена туристическата дестинация „България“, ако съдим по качеството на чужденците, посещаващи страната ни, за да демонстрират простотията и арогантността си. Очевидно, броят ни за плебеи, хора – второ качество, долнопробен слугинаж, който може спокойно да бъде третиран като добитък, при това – без никакви последици.
Актуален пример за това е случката с шведския турист, който безпричинно ритна в главата камериерка в Слънчев бряг. Но примери от този калибър – бол. Особено в меката на просташкия туризъм – Слънчев бряг. И това не би трябвало да ни изненадва, защото безхаберната и неадекватна политика в сферата на туризма, провеждана години наред, доведе до това българите да бъдат изгонени от българските курорти, а на тяхно място да се настани международната измет. Точно така – измет! Защото масово това са хора с нисък социален статус в собствените си държави и къде, ако не тук, могат да се правят на барони?!
И не само обслужващият персонал е потърпевш от чужбинската гаменщина. Потърпевши са и българските туристи, които биват третирани от хотелиерите като второразрядни клиенти, докато чужбинският простак е дондуркан като принц. Той идват тук със социалните си помощи и мизерните си тамошни заплати, които обаче са в пъти по-високи от работната заплата на средностатистическия българин. Е, как въпросният принц-простак да се държи възпитано при това положение?! И как българският турист да се чувства комфортно в българските курорти?! И трябва ли да се чудим защо българите предпочитат да отдъхват в Гърция или Турция, вместо на българското Черноморие?
Кой е виновен за това положение?
Виновна е държавата, че позволи и продължава да позволява безконтролно строителство, което превърна курортите ни в нискотарифни дестинации, а това привлече „нискотарифни“ клиенти. Виновна е, че позволи безумни концесионни договори за плажната ивица, без да гарантира качествената й поддръжка и поносими цени на чадъри и шезлонги, да не говорим, че в съседна Гърция за подобни плажни „екстри“ не се заплаща изобщо. Значи там може, а при нас – не. Защо? Ако не се сещат как се прави това, да отидат да попитат – Гърция е близо…
Виновни са и хотелиерите, които заложиха и продължават да залагат на количеството, а не на качеството на предлаганата услуга. Именно те с отвратителното си отношение към българските туристи принудиха последните да сменят посоката на пътуванията си. Иначе, същите тези хотелиери под сурдинка признават, че българският турист е много „по-ларж“ – не си стиска парите и бакшишите, когато отиде на почивка, и се държи в пъти по-цивилизовано от чужденеца.
Инвеститорите в българския туризъм се опитват с трици маймуни да ловят. Настроиха мегакомплекси с тежка поддръжка и решиха да си избият по-набързичко инвестицията, като предлагат евтина храна и напитки, и наемат за без пари дечица без знания, умения и опит (често и без възпитание). Повече от логично е на такова ниско качество да не се връзват качествените туристи. Иначе, родните хотелиери не спират да се оплакват колко им е трудно и как няма работна ръка. Че, кой е луд да работи по 12-15 часа дневно, без почивен ден, за 500-600 лв. месечно?
Днес министърът на туризма Николина Ангелкова се похвали, че миналата година 6,5 млн. чуждестранни туристи са посетили страната ни, а тази година очаквала 7-процентен ръст на туристите. Кои туристи? Шведските, английските и румънските ли? Онези, дето бият и чупят? За тези туристи ли размита госпожа Николинка?
Не стига това, ами, шефът на една от туристическите организации Благой Рагин посъветва да сме по-тихички, по-обранички, по-примиренички, да не роптаем срещу бруталния швед, щото видите ли щели сме да отблъснем шведските туристи. Сакън! Опазил ни Бог! Как ли ще живеем без точно тези туристи?! Ех, Рагин, Рагин, загрижи се за шведите, а забрави за българите – за тях помисли как да ги върнеш в родните курорти, без да се притесняват, че някой пиян швед или англичанин няма да реши да буйства… ей, така, за кеф!!!