Пушенето – полезно. Ако пушим правилно и с мярка

Пушенето – полезно. Ако пушим правилно и с мяркавж. Оригиналната публикация


Трябва да разбием остарелите стериотипи за пушенето.

Веднага правя уговорката, че всичко написано по-долу е истина при пушене с мярка и на хубав тютюн.

Представете си колко вредно би било кафето, ако пиете по двадесет чаши на ден, така и със цигарите, но понеже винаги, когато си купуваме цигари, ни продават по двадесет къса в кутийка, ние злоупотребяваме. Ако беше прието да се продават цигари на бройка може би щяхме да пушим по-малко.

Кой ни говори най-много за вредата от пушенето? Разбира се лекарите и фармацевтите понеже парите от продажба на цигари не са в техни ръце. Ако можеха да регистрират тютюна като лекарство или хранителна добавка и печелеха от него, навярно щяха да го рекламират като полезен. И понеже е обявен за вредна стока, е обложен с голям акциз и бърка дълбоко в бюджета на обикновения пушач. 

Но целта на тази статия не е за изследване на историческата и финансова страна на въпроса. 

Ние ще поговорим за ползите, които се премълчават, и за митовете за вредата на никотина. 

Мит първи. Почваш да пушиш от глупост, а не можеш да ги откажеш, поради липса на воля.

Новите данни от молекулярната генетика свидетелстват за това че привичката на тютюнопушене е обусловена генетически. Има такъв ген на пушенето, който предпазва пушачите от рак. Получава се така, че пушенето не е вредно за всички. Особеностите на организма и генетичната постройка позволяват да се игнорират предупрежденията на министерството на здравеопазването. Да се захвърлят цигарите – това подлага организма на стрес, който е аналогичен на остри възпалителни процеси. Това не е метафора. По данни и изследвания на университета в Пенсилвания, при отказващите се от цигари започва депресия, мускулни болки, повишаване на температурата, изменения в апетита и обостряния на всички хронични заболявания. Били са направени убедителни опити, които да проследят какво става по време на така наречената абстиненция: образците кръв, предоставени от доброволци, показали, че нивото наинтерлекин-1бета и интерлекин-6, предизвикващи депресивно състояние, рязко се повишава. По мнение на учените, да се устои на тези симптоми може само с противовъзпалителна терапия. 

Мит втори. Пушачите, за да запълнят дефицита от полезни вещества, са им нужни допълнителни витамини, които представляват естествена противоотрова на тютюневия дим.[/stextbox]

Пушачът е човек с особена биохимия, която не се подчинява на средностатистическите канони. Не отдавна са били проведени изследвания, които показват, че чистият бета каротин провокира в организма на пушача възникване на ракови тумори. Както е казано в публикацията New England Journal Of Medicine, рискът у пушачите за възникване на рак при прием на бета каротин се повишава с 18 процента. Изследванията са проведени едновременно във Финландия и САЩ. По американски данни, у пушещия американец, който е приемал чист бета каротин (не от моркови), рискът за заболяване от рак е бил 28 процента по-висок. Това практически е всеки трети пушач, който е използвал витамини и хранителни добавки. 

Мит трети. Ако по време на приемане на алкохол пушите, вие нанасяте двоен удар по организма.

У пушача и любителя на виното вероятността за възникване на чревни полипи е почти на 20 процента по-малка отколкото у непушача и трезвеника. При пушача, който изпива чаша вино на ден, вероятността да умре от рак на червата е по-малка. Аналогична връзка се наблюдава и в случаите на язвен колит. 

Мит четвърти. Няма болест, при която пушенето да е полезно.

Има! В Ню-Йорк провели много любопитно изследване на близнаци. Учените приблизително преди 30 години забелязали странна зависимост между генетическото разположение за пушене и болестта Паркинсон. За да разберат тази противоречаща на здравия разум връзка, доктор Каролайн Танер (Caroline M. Tanner) и нейните колеги от Калифорнийския институт са наблюдавали еднояйчни близнаци с един набор от гени. В изследванията са участвали 113 двойки близнаци, на които един от братята е страдал болезнено от Паркинсон, оказало се че здравите братя са пушили много повече от болните. Основният извод, който следва, е че по някакъв начин пушенето забавя развитието на болестта. 

Специално внимание заслужават и данните за връзка между психическото здраве и пушенето. В някой случай човек несъзнателно използва никотина за регулиране на химическия баланс в организма с цел да хармонизира психическото си състояние. Най-очевидният пример са шизофрениците – по американски данни, те пушат по-често от здрав човек практически цигара от цигара. Това е саморегулиращо лечение, никотинът задейства химически механизми в мозъка, които изправят дефекта на шизофреника. Естествено, от това не следва, че всички върли пушачи са шизофреници.

Пушенето може да повлияе положително върху умствената дейност при здравите хора, да подобри обработката на информация, да ускори някой моторни реакции и да увеличи паметта. 

Мит пети. Ако имаме дни без цигари, това намалява вредата от пушене.

Всяко прекъсване за ден, за два, за седмица или месец и после отново пропушване носи повече вреди, отколкото равномерното пушене. Затова, ако искате да откажете цигарите, трябва да го направите по-умно. Екип от учени и изследователи под ръководството на британския учен Бо Ланбейк анализирали белодробната функция на 1116 мъже и жени от 35 до 68-годишна възраст. Доброволците разделили на три групи: постоянни пушачи, такива, които се опитват да ги откажат, и такива, които никога не са пушили. Оказало се, че тия, които са прекъсвали и са пропушили след година, функцията на белите дробове е намаляла с пет процента, а на тези, които не са прекъсвали – само с три процента. 

Мит шести. Спортът и пушенето са несъвместими. Ако пушиш, няма да бягаш добре.

Може би на екрана на телевизията няма да видите публично спортист с цигара, но в живота може би. Указанията на треньорите са такива, че има много наказания и глоби за шампионите, които пушат, което не им е попречило да станат шампиони, а може би са станали благодарение на пушенето. Работата е в това, че благодарение на пушенето се включва компенсаторен механизъм в човека и хемоглобинът започва да присъединява повече кислород, отколкото у не пушача. Във всекидневния живот това не се вижда, но при натоварване на границите на възможното преимуществата ще бъдат очевидни. Трябва да се каже, че в професионалния спорт, например, в леката атлетика отдавна е достигнат предела на нормалните човешки възможности и никакви тренировки не могат да ги разширят. Може да видите това на състезания за маратонци, камерите рядко го показват и трябва да присъствате лично, спортистите на финала чакат реанимация. Защо? Повечето маратонци, са инвалиди с бронхиална астма, благодарение на което могат официално да използват допинг-лекарства, с които организмът понася по-големи натоварвания, макар и с риск за живота. Такова действие може да окаже и тютюна, но при дълга употреба тези качества се губят, поради вредните катрани и смоли съдържащи се в него. 

Мит седми. Всеки, който пуши, получава стеснение на кръвоносните съдове.

Да, това е вярно, ако пуши много повече от една кутия на ден. 

Джейм Джанг, изследвал полезните свойства на никотина, и по-специално – върху кръвоносната система на човека, още като студент в Оксфорд е получил разбиващи традиционната престава за никотина резултати. 

До началото на експеримента Джанг предполагал, че нарушенията на кръвообращението и стеснението на кръвоносните съдове у пушачите се дължи на никотина, но резултатите показали обратното, че никотинът стимулира кръвообращението. 

За да провери своята хипотеза, изследователят започнал да експериментира върху опитни мишки. Той използвал мишки, болни от рак и страдащи от нарушено кръвообращение. Експериментаторът открил, че никотинът стимулира притока на кръвообращение и, като цяло, мишките имали приток на енергия. 

Предполага се, че никотинът може да се използва, за заздравяване на рани и лечение на болести, свързани с нарушено кръвообращение и диабет. 

Мит осми. Разговорите, за това че пушенето помага, за намаляването на наднорменото тегло са измислица.

Никотинът е ефектно средство за нормализиране на телесното тегло. При хората, които пушат умерено, съдържанието на излишни мазнини в телата им е 1,5 пъти по-малко от на тези, които не пушат. При отделянето на ендорфини в кръвта се потиска чувството за глад и съчетано с физически натоварвания се намалява излишното тегло. 

Мит девети. Пасивните пушачи се тровят повече от активните.

В течение на 15 години химици от Тексаския университет не само са провеждали експерименти, но и изследвали колко атома тютюнев дим получава един активен пушач и един пасивен. Изчислено било, че ако в помещение 6 квадратни метра има 6 човека постояно пушещи и един непушещ, той трябва да стои сто часа, за да погълне димът от една цигара.

Пасивните пушачи имат един аргумент, че дрехите им се умирисвали на цигари. Аз пък имам непоносимост към някой евтини парфюми-ментета и мисля, че трябва да ги забранят.

Ако пушите, пушете хубав тютюн и с мярка

Ако не пушите, не пречете на тези които пушат хубав тютюн

Вашият коментар

Translate »