Тази вечер за пореден път се убедих в две неща:
- Че властта много се страхува от народната любов
- Че за власт закон не важи.
Пътувам си от центъра към къщи и по бул. „Руски“ се озовавам зад кортеж на МС – една кола с лампа и една без лампа. Този без лампата си кара що-годе нормално (ако изобщо управлявана от НСО-шофьор кола може да се движи нормално). Този с лампата, обаче, кара зад първия, но между двете ленти.
И това не ме изненада кой знае колко, но ме впечатли съчетаването на функциите на шофьор и регулировчик, които управляващият МПС-то демонстрираше.
Някъде около хотел „България“ човекът с лампата си извади ръката през прозореца и ми даде знак да стоя на разстояние, да не карам твърде близо зад него, макар че си карах на съвсем прилична дистанция – не му се бях покатерила на багажника (Смея ли? 🙂 ) Та, човекът, докато си караше върху маркировката между двете платна, взе да маха истерично, за да поизостана, че… близостта на простосмъртните до богопомазаните явно не е желателна.
Отдалечих се леко, но упорито продължих да го следвам и да го наблюдавам. През целия път (до алея „Яворов“) човекът си пердашеше посредата и с впечатляващи криволичещи движения избутваше останалите коли от трасето.
Далаверата ми от цялата работа беше, че хванах зелена вълна, защото тя, естествено, стриктно беше осигурена на кортежа (властта на светофар не стои – и той е за простосмъртните).
Докато го наблюдавах как безпардонно нарушава всички възможни правила за движение по пътищата, си мислех колко много всъщност сме свикнали с подобни гледки и как почти не ни правят впечатление.
А трябва!
И линейките не си позволяват подобно поведение, а за човешки живот се борят… Тези от НСО каква спешност точно обслужват, че нещо не ми е ясно? И как така в братските европейски държави министри и премиери пътуват с метро или на велосипед, а нашите създават суматоха по шосетата?
Да, според Закона за движение по пътищата е забранено на водачите на МПС да се движат непосредствено зад превозните средства със специален режим, но под „непосредствено“ едва ли се разбира 4-5 коли разстояние. В нормативната уредба няма текст, указващ на какво разстояние от специалния автомобил трябва да се движат останалите и дали регулирането на движението с махане през прозореца е част от задълженията на НСО-драйвъра.
Закон за движение по пътищата
Чл. 104. (1) При приближаване на моторно превозно средство със специален режим на движение водачите на останалите пътни превозни средства са длъжни да освободят достатъчно място на пътното платно, а при необходимост и да спрат, за да осигурят безпрепятствено преминаване както на сигнализиращото, така и на съпровожданите от него превозни средства.
(2) Забранено е на водачите на пътни превозни средства да се движат непосредствено зад превозните средства със специален режим на движение или зад придружаваните от тях автомобили.
Мога да се обзаложа, че законодателят, когато е записал, че специалното МПС може да нарушава пътната маркировка, не е имал предвид да я нарушава непрекъснато, а по необходимост (ЗДП, чл. 158, ал. 2). В случая не виждам каквато и да било необходимост от постоянно движение върху маркировката и избутване на останалите участници в движението. Не случайно е уточнено, че нарушение на пътната организация се допуска само, когато се отнася до посоката на движение и завиване в определени направления. Т.е., ако се налага, може да се влезе в насрещното платно, да се завие на забранено за завой място или нещо подобно. Но да караш непрекъснато посредата на шосето, едва ли е крайна необходимост, породена от естеството на работа.
Как така все им е необходимо, бе? Как пък веднъж не им беше ненужно да се държат като гамени по пътищата?
И още нещо важно – за да ползват привилегиите си на автомобил със специален режим, освен светлинен сигнал са длъжни да подават и звуков такъв. Звуковият сигнал може да бъде изключван, само ако автомобилът е спрял на забранено за спиране място. В този случай, обаче, остава валидно изискването за светлинни сигнали.
Закон за движение по пътищата
Чл. 34. (1) Моторно превозно средство със специален режим на движение подава едновременно светлинен сигнал с проблясваща синя или червена светлина и специален звуков сигнал)
Чл. 91. (1) Моторни превозни средства със специален режим на движение са автомобилите и мотоциклетите, които при движението си подават светлинен сигнал с пробляскваща синя и/или червена светлина и специален звуков сигнал.
Чл. 92. (1) Водачът на моторно превозно средство със специален режим на движение може:
…
4. да паркира или да престоява независимо от разпоредбите на този правилник. През това време той може да подава само светлинни сигнали
Само че на господата, които са клиенти на НСО, някак не им е комфортно да им свири постоянно сирена, затова разчитат само на светлините.
Ако наистина им е толкова наложително ползването на специален режим, да го ползват, както изисква законът – едновременно светлини и звук!
Впрочем, в наредбата на МВР са „дописали“ закона и са уточнили, че „по преценка на водача...“ (чл.4 от наредбата) можело и да се изключва звуковият сигнал, но пък в ЗДП категорично е заложена необходимостта едновременно да се прилагат и двата вида сигнали. В този ред на мисли, май МВР-наредбата е леко противоречаща на закона, но… и това не е новина 🙂
Дори да приемем, че всичко си им е по буквата на закона, пак остава усещането за наглост и безнаказаност от начина, по който се държат на пътя. Повече от убедена съм, че не са били в режим на спешна необходимост, за да си ползват привилегиите – просто не пропускат да се правят на тежкари и на по-човеци от останалите. А това определено дразни!
Ненормално е да приемаме за нормален факта, че за определени люде законите не важат.
Което пък ме подсети за една случка отпреди 1-2 седмици. Моя позната, която работи в МС, ми се нахвърли вербално, след като споменах, че смятам за нередно най-яростният защитник на тоталната забрана за тютюнопушене, любимият ни премиер ББ, да си пуши пурата в кабинета. Позволих си да кажа, че ще спра да пуша в офиса си, след като получа ясни доказателства, че ББ си пуши пурата около, но не в сградата на МС. Аргументът в негова защита беше (забележете!), че всички в МС си пушат в кабинетите (???). Те така процедират и в Народното събрание, впрочем.
Както е казал народът, рибата се вмирисва откъм главата. Докато родните управници не се научат да дават пример за спазване на закона, няма как да очакват и ние, простосмъртните, да станем по-дисциплинирани и по-отговорни към себе си и към околните.
Това е от мен…
Хайде, останете си със здраве и не се престаравайте в спазването на законите – ролята им е само да пълнят джобовете на знайни и незнайни „органи“ с глоби и рушвети.
За любознателните!
Ето какво пише в Закона за движение по пътищата:
Чл. 34. (1) Моторно превозно средство със специален режим на движение подава едновременно светлинен сигнал с проблясваща синя или червена светлина и специален звуков сигнал.
Чл. 91. (1) Моторни превозни средства със специален режим на движение са автомобилите и мотоциклетите, които при движението си подават светлинен сигнал с пробляскваща синя и/или червена светлина и специален звуков сигнал.
(2) Специалният режим на движение се ползва само при необходимост.
(3) Специален режим на движение ползват моторните превозни средства на: Спешна медицинска помощ, Държавна агенция „Национална сигурност“, главните и областните дирекции на Министерството на вътрешните работи, Народно събрание, Национална служба за охрана, Главна дирекция „Охрана“ и Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ на Министерството на правосъдието, Бюрото по защита при главния прокурор, служба „Военна полиция“ към министъра на отбраната и други служби на Министерството на вътрешните работи, определени от министъра на вътрешните работи.
(4) Министърът на вътрешните работи определя с наредба условията и реда, при които се ползва специален режим на движение за моторните превозни средства.
Чл. 92. (1) Водачът на моторно превозно средство със специален режим на движение може:
1. да преминава при забраняващ сигнал на светофара или да преминава, без да спира, при наличие на пътен знак, който изисква това, но само след като намали скоростта достатъчно, за да извърши това безопасно;
2. да надвишава разрешената максимална скорост на движение дотолкова, доколкото няма да застраши нечий живот или имущество;
3. да не се съобразява с организацията на движението, въведена с пътни светофари, пътни знаци, пътна маркировка и други средства, когато това се отнася до посока на движение и завиване в определени направления;
4. да паркира или да престоява независимо от разпоредбите на този правилник. През това време той може да подава само светлинни сигнали.
(2) Разпоредбите на ал. 1 не освобождават водачите на моторни превозни средства със специален режим на движение, както и водачите на съпровожданите от тях автомобили от задължението да управляват по безопасен начин.
Чл. 104. (1) При приближаване на моторно превозно средство със специален режим на движение водачите на останалите пътни превозни средства са длъжни да освободят достатъчно място на пътното платно, а при необходимост и да спрат, за да осигурят безпрепятствено преминаване както на сигнализиращото, така и на съпровожданите от него превозни средства.
(2) Забранено е на водачите на пътни превозни средства да се движат непосредствено зад превозните средства със специален режим на движение или зад придружаваните от тях автомобили.
Чл. 115. (1) Пешеходците изчакват пристигането на превозните средства от редовните линии за обществен превоз на пътници на тротоара, на острова за безопасност или на местата, очертани с маркировка, а ако няма такива – на банкета.
(2) При подаване на сигнал от моторно превозно средство със специален режим на движение пешеходците са длъжни да освободят платното за движение. Пресичането се разрешава след преминаване на сигнализиращото моторно превозно средство и на съпровожданите от него пътни превозни средства.