Реално или нереално – това е въпросът?
Приказка за VIP-ове, брадъри и жълти павета…

Тази вечер едно реалити шоу, призвано уж да забавлява зрителите, да прави живота им някак по-лежерен и да ги отвлича от ежедневния стрес, в който живеят, прекрачи границите на развлекателния жанр и директно се приземи в отбора на пропагандната политическа публицистика.

„От два месеца съквартирантите живеят в изолация от външния свят и са в пълно неведение за случващото се в България. Тази вечер БИГ Брадър ще отвори очите им за събития, към които нито един българин не може остане безразличен. Звездите на ВИП Брадър 2013 ще видят толкова шокиращи картини, че някои от тях дори ще се усъмнят в достоверността им.”

Така пиарите на популярното реалити анонсират пропагандния ход, който продуцентите на предаването (и явните, и тайните такива) планират да приложат на уважаемия зрител – и на този в къщата, но най-вече на този извън къщата!

Малко по-късно в сайта на предаването се появява следната информация:

„Съквартирантите се разстроиха много, когато видяха какво се случва навън и докъде са стигнали протестите на хората срещу правителството. Повечето от ВИПовете се разплакаха и бяха  потресени от кадрите, които БИГ Брадър им пусна. Ваня дори отказа да приеме, че кадрите са истински и са от преди дни. “Това не може да са кадри от сега, не са от сега, много ви моля”, започна да се възмущава бизнес дамата. “Разберете сега кои са важните неща от живота”, заключи топ моделът Мариян. ВИПовете дълго време стояха и обсъждаха шокиращите кадри.”

Какво всъщност видяха зрители и съквартиранти?

Кадри от вчерашните сблъсъци между протестиращи и полиция в центъра на София.

Добре подбрани кадри! Изключително добре подбрани! Толкова добре, че дори Берия и Гьобелс биха завидели на пропагандните умения на авторите на шоуто – тези двама юнаци определено имаше какво да научат, ако бяха сред живите.

Целта: Зрителите да видят VIP-овските реакции на истински потрес, вкл. сълзи и стриктно субтитрирани реплики „Бият децата”, „Бъдещето”, „Родината”, „Гражданска война” и т.н.

А реакциите са повече от искрени и повече от обясними. Няма как нормален човек с нормална психика и нормална ценностна система да приеме без негативна емоция кадри, подбрани и коментирани от страна на Брадъра точно по този манипулативен начин. Повече от нормално е, когато едни хора са били изолирани над два месеца от заобикалящия ги свят, когато нямат никаква реална представа за случващото се „навън”, след като се сблъскат челно с картините на кървяща студентска глава и умилително вгледани един в друг полицай с каска и крехка девойка с насълзени очи, няма как тези хора да не реагират бурно и вродената им интелигентност да не избие в посока срещу „бруталната и арогантна власт, която е готова да провокира гражданска война, да бие наред невинните деца на България, но да не сдаде узурпираната власт”.

Но не реакциите на VIP-овете бяха истинската цел на ПРОДУЦЕНТИТЕ. Не! Реакциите бяха оръжието, насочено директно към сърцето и ума на уважаемия зрител, лежерно прилегнал на дивана пред телевизора, пропуснал да се включи в протестърския поход за превземане на властта.

Защото уважаемият зрител е крайно време да престане кротко да си седи пред телевизора – той трябва тутакси да се притече на помощ на невинните окървавени деца, жертвали младостта и бъдещето си, за да спасяват Родината от окупаторите, обитаващи някакви си там институции, пък били те конституционно определени, легитимно и демократично избрани. Това, разбира се, са детайли, които само замъгляват картината на глобалната цел – унищожаване на олигархията и мафията (?)!

В името на глобалната цел всичко е позволено – дори промиването на мозъци чрез изкривяване на фактите и ползване на националния телевизионен ефир (получен впрочем срещу лиценз!) за облагодетелстване на същата тази олигархия и мафия, срещу която невинните окървавени деца танцуват танца „Кой предложи, кой предложи, кой, кой, кой?” (Кой е хореографът, кой, кой, кой?).

Опитах се да не реагирам. Опитах се да се въздържа от коментар. Защото знам, че каквото и да кажа, в качеството ми на един от враговете на народа, мнението ми със сигурност обслужва олигархията и комунистите, респективно – мнението ми няма значение, то трябва да бъде включено в поредния списък за отстрел.

Както казах, „опитах се”, но… не издържах. И не издържах, защото малко след кадрите, излъчени във VIP-Брадър, изгледах едно друго шоу – „Господари на ефира”, което ми показа как един младеж скача върху колата на депутат, а коментарът зад кадър гласеше: „Явно на този млад човек му е писнало политиците да му се разхождат по главата и е решил той да им се разходи по главата”.

Няма смисъл да коментирам нито тазвечершния епизод на Господарите, нито епизодите им от последните 2-3 месеца, защото за всички хора с все още незамъглено от протестърски плам мислене е ясно, че въпросното предаване отдавна е престанало да бъде шоу и също като Брадъра е скочило в ямата на политиката.

Едва ли за някой е тайна и кои са продуцентите, но все пак не е зле да припомня фамилията Халваджиян, чиято пъпна връв е пряко свързана с най-известния пожарникар в Републиката. Същата фамилия, чието синче е едно от главните спонсорчета и организаторчета на Ранобудните.

Има ли смисъл да търсим отдавна видими взаимообвързаности в българското публично пространство?

Има обаче смисъл да не спираме да ги посочваме с пръст и да не спираме да държим съзнанието си будно, защото някои от нас вече бяха приспани!

Тук ще спра, но преди това се изкушавам да цитирам великия Анжел Вагенщайн, който в днешното си „Писмо до непознат студент” написа:

А сега, приятелю, ще ти разкажа една древна басня:

“Дърветата в гората се оплакали на Зевс, че брадвите много жестоко ги секат. А Зевс им рекъл: “Не се оплаквайте, а се засрамете – не виждате ли колко от вашите братя станаха дръжки на тези брадви?”

Та исках да ти кажа, млади мой приятелю, само това: внимавайте да не станете дръжки на брадвите, които ще изсекат и вашата гора!

Бъди здрав!

Е, бъдете здрави!

И стойте с широко отворени очи, защото съм сигурна, че има още какво да видите!

***

ПРОПАГАНДА

Пропагандата е вид послание, целящо да въздейства на мнението или поведението на хората във връзка с някаква кауза или позиция, която облагодетелства дадена група или личност. Често вместо безпристрастни и доказани факти, пропагандата може да представи съзнателно манипулирана информация с цел заблуда на обществото. Когато посланието, което трябва да се втълпи на хората, има опасност да не се хареса на обществеността, то трябва да бъде предложено по такъв начин, че да въздейства и да бъде прието. Макар че в началото думата има неутрален характер, с течение на времето добива негативен смисъл.

Голямата съветска енциклопедия дава определение на пропаганда като:„Разпространение на политически, философски, научни, художествени и други възгледи и идеи с цел тяхното внедряване в общественото съзнание и активизиране на масовата практическа дейност.“ Като средства за осъществяване на тази цел се сочат лекции, радио, телевизия, печатни изделия.

Енциклопедия Британика дава следното определение:„Пропагандата се свежда до повече или по-малко систематични опити за манипулиране на мнението и убежденията на хората посредством различни символи: думи, лозунги, монументи, музика, поезия и т.н.“

Пропагандата е преднамереното изкривяване на фактите и филтриране на информацията е това, което отличава пропагандата от образованието.

Пропагандата се явява едно от основните средства на политическата и идеологическа манипулация. Не трябва да се бърка с рекламата, макар да имат много общо. За разлика от рекламата, пропагандата не е лесно различима. Рекламата въздейства преди всичко на емоциите, докато пропагандата въздейства както на емоциите, така и на интелекта и разума.

Едни от най-популярните и добре очертани примери за пропаганда са съветската и нацистката, управлявани съответно от Лаврентий Берия и Йозеф Гьобелс:

  • В основата на съветската пропаганда е залегнала идеологията на марксизизма-ленинизма. Характерът и методите на пропагандата се менят с историческото развитие на СССР, но не и нейната същност. Тя съчетава в себе си както човешки ценности – свобода, социална справедливост, патриотизъм, така и омраза към врага, класова борба, диктатура на пролетариата и култ към личността. Главната задача на комунистическата пропаганда е да създаде образа на „новия човек“. Историята по това време се фалшифицира, унищожават се доказателства от миналото, за да се прокара ленинската линия и политика. Пропагандата се извършва чрез СМИ, книги, кинофилми, театрални постановки, произведения на изобразителното изкуство. Съществува информационно затъмнение, защото почти всички западни станции са заглушавани и наричани вражески.
  • Главните теми на нацистката пропаганда са расизмът и антисемитизмът, идеологията на чистата арийска нация и единния немски народ, както и военният героизъм. Важно място заема и образът на силната жена на Третия райх, както и култът към фюрера. Водеща роля играят средствата за масова информация, както и масовите обществени мероприятия и маршове, училищното възпитание и собствените организации — хитлерюгенд и съюзът на немските момичета. Главен орган по разпространение и контрол на този вид пропаганда се явява ръководеното от министъра на пропагандата имперско министерство за народно просвещение и пропаганда Йозеф Гьобелс. Хитлер се среща почти всеки ден с Гьобелс, за да обсъдят актуалните новини, и министърът се запознава с мнението на Хитлер по въпросите. След това Гьобелс се среща с високопоставените представители на министерството, за да предаде официалната партийна линия по повод на световните събития. Радио- и телевизионните емисии и материалите на журналистите изискват предварително одобрение преди да бъдат разпространени. Успоредно с плакатите, нацистите произвеждат редица филми и книги, за да разпространяват убежденията си.

Ето и коментарите под публикациите в сайта на VIP-Брадър, разбира се, благоразумно изтрити от администраторите на сайта

1012730_10152001288074588_1288395244_n

Вашият коментар

Translate »