Добрият PR посреща всичко с търпение, внимание и усмивка

Теорията регистрира повече от 500 определения за връзки с обществеността, не са еднозначни и понятията, с които определяме тази дейност у нас. Често професията на ПР специалиста се бърка с тази на рекламиста. За разлика от рекламата, при която комуникацията е еднопосочна, пъблик рилейшънс се грижи за взаимодействието между дадена организация и нейните публики.

ПР е сравнително нова за България професия и поради недостатъчното разбиране за същността и отговорностите, погледната отстрани изглежда забавна и интересна. Не се заблуждавайте! Професионалният ПР изисква комплексни личностни и професионални качества, както и усилена работа. Професията е обсебваща – без работно време, а това предполага силна мотивация. Непрекъснато се анализират големи количества информация и е необходимо във всеки момент да се знае къде какво и как се случва.

ПР е творчески процес, подплатен със солидни знания, житейски и професионален опит. Доверието стои в основата на продукта, който създава, и това го прави изключително деликатен, затова пътят към съвършенството се постига с хирургическа прецизност и последователност в действията.

Професията става все по-атрактивна за младите хора в стремежа им към кариера, затова попитахме някои от водещите пиар практици у нас какво е нужно, за да си успешен в сферата на комуникациите.

Jobs.bg, 17.02.2009 г.
ДОБРИЯТ ПР ПОСРЕЩА ВСИЧКО С ТЪРПЕНИЕ, ВНИМАНИЕ И УСМИВКА

Ани Алашка
ПР мениджър
БСК

Има 13 години опит в областта на институционалния пиар, 7 от тях в БСК. Завършила е българска филология и за кратко практикува като журналист.

“Хората от моето поколение най-често не са завършили пиар. Учехме се от практиката, което има своите плюсове и минуси.
Вече има профилирано образование, но слабост на обучението е непрактическата ориентация и сляпото следване на западни практики, които невинаги са приложими в местна среда.
Институционалният пиар залага повече на т.нар. неформални комуникационни активности, докато при корпоративния има превес на рекламата и маркетинга над чистите пиар дейности. И това е логично. На институциите по-често им се налага да убеждават обществото в различни тези, идеи, предложения, които лансират.
Ден с ден не си приличат, което е интересното, но има някои неизменни особености като прегледа на печата. Оттам колелото се завърта според ситуацията на деня. От натовареността със събития зависи и обратният интерес от страна на медиите. Организацията на такъв род дейности, колкото и забавна да изглежда отстрани, е доста натоварваща и трудоемка. Мълниеносните реакции са задължителни. Немалка част от ангажиментите обхващат т.нар. скрити дейности като комуникация с колегите, писане на анализи, прогнози, справки и всичко останало в рамките на “къщата”.
Добрият пиар посреща всичко с търпение, внимание и усмивка, отговорен е към функциите си и достатъчно самокритичен. Основното му правило е да не подвежда другите.”

ОТ СУТРИН ДО ВЕЧЕР ПРАВИМ НОВИНИ

Максим Бехар
управител
M3 Communications Group

Когато става на 40 години, е убеден, че трябва да започне нова кариера. ПР професията за него е логично продължение на журналистиката и сериозен бизнес. След 15 г. в групата има 8 компании, 5 офиса и над 100 служители.

“Към кандидатите за работа в М3 имам само едно изискване – блясък в очите, което дефинира желание и амбиция за развитие. Разбира се, не стигат, но са абсолютно необходима предпоставка. Трябва да умееш и много други неща, които се учат с времето. Нашият бизнес е свързан с креативност, преодоляване на препятствия, бързо и ефективно решаване на различни казуси.
От сутрин до вечер създаваме новини, опаковаме ги добре, правим ги достъпни и разбираеми.
Смятам, че студентите трябва да работят от първи курс и паралелно да добиват практически знания. Това беше причината да създадем и единствения частен колеж по пиар и маркетинг в България – M3 Communications College, насочен към практическото обучение.
Професията се развива динамично в цял свят и все повече се осъзнава нуждата от професионални комуникационни услуги. Има огромно бъдеще и в България, става все по-уважавана и бих казал – в много случаи влиятелна.
Убеден съм, че пиар като професия и като бизнес не би трябвало и не манипулира хората, а прави информацията по-достъпна.”

ПР НЕ Е ПРОФЕСИЯ НА ОПАКОВКАТА, А НА СЪДЪРЖАНИЕТО

Деница Сачева
CEO
IntelDay Solutions

Притежава дипломи по туристически мениджмънт, социална педагогика, здравен мениджмънт и връзки с обществеността. Членува в редица професионални асоциации. Пиарът е естествен завършек на всичко, с което се е занимавала професионално.

“ПР не е професия на опаковката, а на съдържанието. Постоянно се търсят различни ракурси към дадена ситуация, анализират се отделни целеви групи и каналите за достигане до тях.
Пиарът трудно добива очертания не само сред клентите, но и сред колегите понякога. От моя гледна точка пиарът трябва да бъде космополитна личност с динамично мислене и интелект.
Не може да титулуваш себе си добър пиар, ако не си запознат с актуалната политическа и икономическа обстановка в страната, ако не познаваш достатъчно добре всички формални и неформални връзки в областта, в която даваш професионален комуникационен съвет и характера на съответния бизнес.
Пиарът изгражда мостове между идеи, хора, компании и организации.
През годините сме правили различни опити да отграничим добрите професионалисти в бранша, които могат да предложат компетентни съвети по един етичен и ефективен начин в полза на обществото и на бизнеса.
Важно е пиарът да говори добре, да умее да убеждава и да има богата обща култура, за да черпи информация и да прави интересни препратки.
Емтапия, любопитство и упоритост са много важни качества. В пиара нищо не става бързо и лесно. Няма как да промениш имидж, как да накараш хората да повярват в една идея и да променят поведението си от днес за утре – за това се искат дългосрочни усилия.”

ПР БИЗНЕСЪТ В РЕГИОНА ИЗЛИЗА НА СВЕТОВНАТА КАРТА

Мария Гергова
управляващ партньор
ПР агенция United Partners

Обяснява влечението си към пиара с активната културно-масова дейност в ученическите си години. Започва кариерата си на ПР специалист през 1993 г., а през настоящата година й предстои да заеме поста президент на IPRA – първи в историята на международната асоциация от Централна и Източна Европа.

“Особено професионално предизвикателство е работата в пиар агенция, обслужваща 20-30 различни по бизнес и естество клиенти. Ако днес съм на тема незаконен даунлод, утре ще е лекарства или инвитро. Непрекъснатото учене е задължителен елемент. За някои проекти е необходимо и полезно участието на тесни специалисти, за да сме сигурни, че не си противоречим в информацията и посланията, които отправяме.
Повечето наши служители днес са хора с пиар образование. Те идват сравнително подготвени и може да разчитаме, че имат базисна основа за разбиране на пиар професията. Но същинското образование по пиар започва в момента, в който се впуснеш в тази дейност.
Комуникационният бизнес е свързан с общуването с различни хора, трябва да имаме нужното търпение и да приемаме нещата с усмивка.
Мандатът като президент на международната пиар асоциация е голямо признание и шанс да поставим пиар бизнеса от региона на световната карта, да заявим, че ни има и работим добре на същото ниво, на каквото работят хората в Америка, където се е зародила пиар индустрията или която и да е от развитите в това отношение страни.”

ДА СИ ДОБЪР ЖУРНАЛИСТ НЕ ОЗНАЧАВА ЗАДЪЛЖИТЕЛНО, ЧЕ СИ ДОБЪР КОМУНИКАТОР

Радослава Ганозова
директор „Корпоративни комуникации”
“Актавис” ЕАД

Присъединява се към екипа на “Актавис” през 2005 г., преди това е заемала позицията „Маркетингови комуникации Ford”. Завършила е Международен туризъм, има и журналистически опит. Осмисля попрището си с репликата от “Опасен чар”: “Другарю инспектор, аз не съм човек, който работи от… – до…”

“За да си успешен в тази професия, трябва да я обичаш, да осъзнаваш, че притежаваш нужните качества и да инвестираш в своето развитие.
Опитът е много ценен, но и теоретичната основа е важна. Убедена съм, че ако човек иска да прави кариера, трябва да започне от най-ниското ниво. Такъв беше и моят път в професията. Опитът, който натрупах днес, ми дава спокойствие и професионална увереност. Разбира се, правила съм грешки и съм се учила от тях, изграждайки умението да реагирам бързо и адекватно във всякакви ситуации.
Мнозина са изкушени от бляскавата страна на тази професия, но трябва да се знае, че работното ежедневие изисква сериозни компетенции и често жертване на личното време.
Като повечето пиар професионалисти и аз съм минала през журналистиката. Да си добър журналист обаче не означава задължително, че си добър комуникатор.
За пиар специалиста е важно и умението да слуша. Информацията, която получава от външния свят, винаги ще е полезна за него. Ролята на хората, практикуващи тази професията, става особено важна в динамичните времена, в които живеем. Обществото има нужда от вярна и точна информация, базирана на факти. Ако няма какво да кажеш, по-добре не го казвай.”

ЛИЧНОСТНИТЕ КАЧЕСТВА СА ОТ ПЪРВОСТЕПЕННА ВАЖНОСТ, ПИАРТЪТ Е ПРЕДИ ВСИЧКО КОМУНИКАЦИЯ

Розита Михайлова
ПР мениджър
“БЕЛЛА България”

Театърът е нейната любов, но когато се разделя с него, се насочва към телевизията, където създава контакти с медиите. Малко по-късно пиар професията сама я открива, канят я като пиар консултант в модна агенция. От 4 г. ръководи ПР отдела на “БЕЛЛА България”.

“В съвременния бизнес все повече се говори за емоционален мениджмънт, от тази гледна точка се надявам, че артистизмът, наситен с голяма доза емоция, който притежавам, само ми помага в професията.
Дипломата не е научила никого да бъде пиар, личностните качества тук са от първостепенна важност, защото пиарът е преди всичко комуникация.
Всяка фирма, която навреме осъзнава нуждата от комуникационен екип, показва прогресивно бизнес мислене. “БЕЛЛА България” не работи с външна пиар компания, затова нашият отдел се явява като една in-house агенция.
Все още битува схващането, че пиарът ходи само на коктейли, но нека не се заблуждаваме – работата е много стресова, трябва да имаш здрави нерви и да знаеш, че “жегата” дебне отвсякъде. Секундите са от решаващо значение. Когато обичаш професията си обаче, изтърпяваш и съпътстващите я неволи.”

ЦЕЛТА НА КОМУНИКАЦИИТЕ Е ДА ВОДЯТ ДО ПРОМЯНА

Нина Мирчева
директор корпоративни комуникации
Mtel

Работи в корпоративния сектор повече от 10 г. – последователно в “Булгаргаз”, “Електроразпределение ЧЕЗ”, от една година – в “М-Тел”. Завършила е педагогика, но темата на дипломната й работа я насочва към медиите. Навлиза в комуникациите след 3-годишен опит като радио журналист.

“Целта на комуникациите е да водят до промяна – в нагласите на обществото, определена група от хора или дори един конкретен човек, решение, организация, спрямо бъдещето изобщо.
В големите корпорации пиарът е повече от връзки с медиите, той полага политиката на поведение на организацията и до голяма степен определя доколко добър гражданин на обществото е.
Пиар мениджърът е на пряко подчинение на изпълнителния директор и така трябва да бъде, защото именно той определя лицето на компанията, нейните жестове и мимики. Вярвам, че корпоративният пиар е по-успешен, когато работи и с външна пиар агенция, която би дала друга гледна точка към нещата.
Особено важно за специалистите в тази професия е да са запознати с всички аспекти на обществения живот. Затова всеки ден започва с медиите – на какво са обърнали внимание, защо, как се е стигнало до определена публикация. Оттам нататък се започва надпревара с времето.
Най-ценното е да обичаш и да уважаваш хората, не може да ги промениш, ако не ги разбираш. Уважавам у колегите креативността – необходимо качество, за да се задържиш на повърхността. Със сигурност журналистическият опит помага, но не е панацея за успех.
Продължавам да вярвам, че студентите и младите специалисти могат да научат повече именно чрез практиката.”

БОГАТАТА ОБЩА КУЛТУРА И УМЕНИЕТО ДА СЕ БОРАВИ С ИНФОРМАЦИЯТА СА МНОГО ПОЛЕЗНИ В ПРОФЕСИЯТА

Ана Динкова
началник отдел “Връзки с обществеността”
ПИБ

Навлиза в професията по стечение на обстоятелствата покрай работата си в Атлантическия клуб, а с банков пиар се занимава от 2004г. в Райфайзенбанк. Понастоящем един от най-новите членове на дирекция “Маркетинг, реклама и ВО” на ПИБ, където е от август 2008.

“В сферата на моите компетенции са връзките, образно казано, с външния свят, медии и информационни агенции, както и дейностите по корпоративното дарителство и фонд „Социална отговорност на ПИБ” – един от най-вълнуващите аспекти на моята работа.
В банковия пиар има моменти на ескалиращо напрежение, в които трябва да се реагира бързо с качествена и надлежно проверена информация. Най-малката грешка води след себе си неприятни последици.
Във време на по-особена световна финансова ситуация, предизвикателство е да се реагира на противоречиви и невинаги верни съобщения, тиражирани в медийното и публичното пространство. Особено важни за комуникационния специалист са уменията да защитава позициите си и да може да дава полезна и адекватна информация за компанията, в която работи, дори при нужда да опровергае твърдения и слухове от всякакъв характер. От голяма важност за всеки, който е решил да се занимава с ПР, е да овладее изкуството да работи с хора.
От изключителна помощ в работата ми е общата култура, която политологията ми даде, както и умението да се борави с информация и шанса да работя с изключителни професионалисти и експерти, каквито са колегите ми в ПИБ.”

ПИАРЪТ НЯМА РАБОТНО ВРЕМЕ

Петя Попова
ПР мениджър
Globul

В областта на комуникациите работи от 9 г. Завършила е философия. Последователно отговаря за връзките с обществеността на “Балканфарма” (днес “Актавис”), “Ален мак”, “Булгартабак”, а през 2005 г. се присъединява към ПР отдела на Globul. Навлиза в професията след 5 г. стаж като журналист.

“Започнах да се занимавам с пиар в романтичния период на тази професия. Имахме право да правим грешки, които днес са недопустими.
Пиарът е логично продължение на работата на журналистите, смисълът е да улесняваме контакта между хората, които търсят информация, и тези, които искат да кажат нещо за себе си.
Аудиторията при корпоративните комуникации се стеснява в известна степен поради забраната търговски марки да влизат в телевизионните новинарски емисии и информационни предавания, но това, от друга страна, ни дава поле да търсим нови и още по-креативни начини да стигнем до нашите публики – чрез сметките, които пращаме всеки месец на абонатите си, интернет, смс-и и т.н.
Пиарът има роля и във вътрешната комуникация. Важно е служителите също да бъдат убедени в това, което искаме да кажем на обществото – те са посланици на компанията навън. Пиарите обясняват и инициативите в полза на обществото – всичко, свързано с корпоративната социална отговорност.
Най-важни са т.нар. soft skills – комуникативност, лекота в общуването с хора, умението да балансираш и бързо да скъсяваш дистанцията. Практиката учи и тренира тези качества. За пиара работата трябва да е приоритет номер едно – той няма работно време.”

УСПЕШНИТЕ КОМУНИКАЦИИ ЗАПОЧВАТ ОТВЪТРЕ

Цветелина Георгиева
мениджър “Корпоративни комуникации”
“Danone Сердика”

По образование е икономист. В компанията работи от 8 г., като преминава през различни позиции в маркетинг отдела. През 2005 г. получава предложение да заеме една нова позиция в Danone, а именно – мениджър корпоративни комуникации.

“Вярвам, че успешните комуникации започват отвътре. Ако служителите на една компания нямат представа какви са нейните цели, тя трудно ще добие обществен имидж.
Изграждането и поддържането на имидж е наша основна мисия, това включва в себе си контакти с различни медии, институции, организиране на корпоративни събития и програми, кризисен мениджмънт и т.н. Важна е и ролята на професионалистите от външната агенция, с която работим ежедневно.
Ако трябва да степенувам нещата, които са ми помагали да се изградя професионално, на първо място е подкрепата на мениджмънта, информацията, която получаваме ежедневно от страна на “Данон груп”, и естествената ми способност да общувам добре с различни групи хора.
“Данон груп” има специално разработена комуникационна стратегия, която включва в себе си набор от стандарти, преимущество на една международна компания, което предпазва от някои грешки.”

Вашият коментар

Translate »